Onderwijs

Een octopus is een achtarmige inktvis. Voor ons symboliseren de armen de acht leerjaren van het basisonderwijs. We hopen dat onze kinderen zich nu én later als een vis in het water - onze - samenleving - thuis voelen.

Duidelijkheid en structuur
We leven in een hectische maatschappij. Juist daarom kiezen we bij ons op school voor rust, duidelijkheid en structuur. Je merkt het ook als je in ons gebouw rondloopt. Ruimtes zijn overzichtelijk ingedeeld en op het dagprogramma zien kinderen wat ze van de dag mogen verwachten.

Octoplus
Welke talenten heb je? Waar word je vrolijk van? Waardoor vergeet je de tijd? Deze vragen stellen we vaak aan onze leerlingen. Zo proberen we hun talenten boven water te krijgen. Natuurlijk doen we daar ook iets mee in ons aanbod. Samen met onze bso hebben we een plus-aanbod samengesteld: Octoplus. Dat varieert van bootcamps tot workshops tuinieren en van yoga tot gitaarles. Zo laten we leerlingen laagdrempelig kennismaken met activiteiten die ze van huis uit niet zo snel zouden doen.

Handvaardigheid
Creatief en vaardig worden, dat vinden we belangrijk op onze school. Je leert jezelf hierdoor beter kennen en ook anders te uiten. We willen dat onze kinderen creatief léf tonen. Daarom is ons handvaardigheidslokaal een rijke leeromgeving. Je vindt er een wand vól gereedschappen en materialen. Kinderen leren bij ons allerlei technieken (zoals weven en punniken), experimenteren met materialen en gaan vervolgens zelf aan de slag.

Wereldoriëntatie
Basiskennis over bijvoorbeeld natuur, geschiedenis en aardrijkskunde vinden we uiteraard belangrijk bij Kindcentrum Octopus. Binnen het thema leren ze de samenhang hiervan. Daarnaast hebben we de laatste jaren steeds meer ruimte voor nieuwsgierige onderzoeksvragen van kinderen. Zo vragen ze zich af: wat is waar? Waarom? Wat vind ik daarvan? Kinderen stellen onderzoeksvragen op, zoeken bronnen, trekken conclusies en presenteren die vervolgens aan de rest van de groep.

Goede instructies en drie niveaus
Binnen alle klassen werken we met goede instructies en een verwerking op drie niveaus: de basisgroep, de verrijkingsgroep en de ondersteuningsgroep. Voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben, werken we met een onderwijsassistent zodat deze leerlingen meer tijd en aandacht krijgen. Kinderen die er juist cognitief bovenuit steken, bieden we verdiepende opdrachten aan om meer onderzoekend te leren. Dat geeft hen net dat extra stukje uitdaging.